-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40447 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:25

كيفيت نزول وحي بر پيامبر اكرمچگونه بوده است، آيا صوت قرآن را ميشنيدند يا به وسيلة قلبشان، آن را احساس ميكردند؟

وحي آيات قرآن بر پيامبر6 به دو گونه بوده است: 1. مستقيم 2. غير مستقيم و به واسطة فرشته وحي.

در وحي مستقيم حالتهايي چون احساس سنگيني، داغ شدن بدن و عرق ريختن، حالتي شبيه به بي هوشي، تغيير رنگ چهره و... بر پيامبر6 عارض ميشد. در روايتي ميخوانيم: حارث بن هشام از پيامبر6 سؤال كرد: وحي چگونه بر شما نازل ميشود؟ پيامبر6 فرمود: گاهي آن را به صورت زنگ ميشنوم و آن شديدترين نوع آن بر من است كه گويي بندهاي من از يكديگر ميگسلد و در اين هنگام مطالب وحي شده را حفظ ميكنم

صداي زنگ در اين روايت كنايه از صداي پياپي، است. اين صداي پياپي، وحي مستقيم بوده كه پيامبر6 با تمام وجود به آن گوش فرا ميداده است; چرا كه پياپي بودن صدا تأثيري نافذ دارد و تا اعماق قلب انسان نفوذ ميكند و از اين جهت است كه پيامبر6 ميفرمايد: گمان ميكردم كه جان من گرفته ميشود.(ر.ك: آموزش علوم قرآن، ترجمه التمهيد في علوم القرآن، ج 1، ص 85 و 86، سازمان تبليغات اسلامي.)

حالتهاي ياد شده در وحي مستقيم به جهت اوج ارتباط وحي با الهامات غيبي پروردگار و سنگيني وحي است كه بر جسم آن حضرت تأثير ميگذارده است.(التمهيد في علوم القرآن، محمد هادي معرفت، ج 1، ص 64، انتشارات جامعة مدرسين.)

و منظور از آية إِنَّا سَنُلْقِي عَلَيْكَ قَوْلاًثَقِيلاً ;(مزمل،5) در حقيقت، ما به تو گفتاري گرانبار القا ميكنيم. نيز همين نوع وحي بوده است.

در وحي غير مستقيم، جبرئيل، واسطة در آوردن وحي بوده است كه گاهي به صورت بشر مجسّم ميشد و به حضور پيامبر6 ميرسيد; در روايتي از امام صادقآمده است: جبرئيل هنگامي كه به حضور پيامبر ميرسيد، مانند بندگان مينشست و بدون اجازه وارد نميشد.(بحارالانوار، علامه مجلسي;، ج 18، ص 256 / تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج 18، ص 79.) بنابراين، وحي غير مستقيم، سنگيني و دشواري وحي مستقيم را نداشته است.

تذكر اين نكته لازم است كه پيامبر با تمام روح و روان خويش وحي را دريافت مينموده است و چشم و گوش ظاهر بين در اين امر دخالتي نداشته است، اگر جز اين بود، مردم ديگر نيز ميتوانستند همة آنچه را پيامبر ميبيند و ميشنود، ببينند و بشنوند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.